Als ondernemer heb je waarschijnlijk al genoeg aan je hoofd. Daarom is MKB Toegankelijk in het leven geroepen: om ondernemers zo goed mogelijk voor te bereiden op de komst van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn. Onder leiding van projectleider Mohamed Nabih en met de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen zoals Rik Wouters, werkt de organisatie eraan om bedrijven te ondersteunen, en zo te werken aan een toegankelijk Nederland. 

Beeld: © BZK-toegankelijk

Mohamed Nabih (links) en Rik Wouters (rechts)

MKB Nederland is een maatschappelijke organisatie en dat brengt ook maatschappelijke verantwoordelijkheden met zich mee, vertelt Mohamed Nabih. Daarom is in 2019 MKB Toegankelijk opgericht, met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Mohamed: “Ons doel is om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen, zelfredzaam is en volledig mee kan doen in de samenleving.

Om dat doel te bereiken, zijn onder andere webinars georganiseerd over de nieuwe richtlijn, e-learnings ontwikkeld en een toegankelijkheidsscan opgezet waarmee ondernemers kunnen zien hoe toegankelijk hun bedrijf is. Het belangrijkste doel is misschien wel om bedrijven bewust te maken van het belang van deze richtlijn. Allemaal om ondernemers te informeren, maar ook om ze bewust te maken van het belang van digitale toegankelijkheid. 

Ervaringsdeskundigen maken het verschil

Mensen met een beperking spelen hierbij een cruciale rol. Zo is Rik Wouters, die slechtziend is, één van de ervaringsdeskundigen die meewerken aan MKB Toegankelijk. Hij weet als geen ander hoe groot het verschil is als een website toegankelijk is. In webinars en bijeenkomsten deelt hij zijn persoonlijke ervaringen.


Rik: “Het zijn vaak de kleine dingen die bepalen of ik iets zelfstandig kan doen. Neem bijvoorbeeld het bestellen van schoenen via een webwinkel. Dankzij mijn schermlezer gaat dat meestal prima, maar als de schoenmaten niet worden voorgelezen bij het afrekenen, moet ik alsnog hulp vragen. Dan ben ik dus een deel van mijn zelfstandigheid kwijt.”


Door zulke voorbeelden te delen, wordt voor ondernemers duidelijk wat de impact van toegankelijkheid is. Niet alleen op mensen met een beperking, maar ook op hun eigen bedrijfsvoering. Mohamed: “Toegankelijkheid levert bedrijven ook economische voordelen op. Hoe toegankelijker je product of dienst is, hoe meer mensen deze ook kunnen afnemen.”
 

Positieve ontwikkeling

Zowel Mohamed als Rik ziet dat de aandacht voor toegankelijkheid de afgelopen vijf jaar flink is toegenomen. Maar het ingaan van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn is pas het begin, geen eindpunt. “Toegankelijkheid is geen eenmalig project, maar een continu proces,” benadrukt Mohamed.


Daarom gaan ze bij MKB Toegankelijk het gesprek aan met de hele keten. Van fabrikanten tot distributeurs en van producenten tot dienstverleners. Het doel hiervan is dat alle schakels in de keten verantwoordelijkheid nemen voor toegankelijkheid. Door iedereen in de keten mee te nemen, willen ze voorkomen dat toegankelijkheid ergens onderweg verloren gaat, bijvoorbeeld als een fabrikant wel rekening houdt met toegankelijkheid, maar de distributeur of webwinkel niet.

Tip voor mkb-bedrijven

Tot slot hebben Mohamed en Rik een belangrijke tip voor ondernemers: werk samen met ervaringsdeskundigen. Mohamed: “Je hoeft het wiel niet elke keer opnieuw uit te vinden. Wees nieuwsgierig, nodig een ervaringsdeskundige uit om eens mee te kijken. Dat levert waardevolle inzichten op. En betrek die persoon zo vroeg mogelijk in het proces. Dan kost het uiteindelijk minder tijd en moeite als er iets aangepast moet worden.


Mohamed stelt dat toegankelijkheid nu is waar duurzaamheid een aantal jaren geleden was: een relatief nieuw en nog niet volledig ingebed thema, maar wel eentje dat snel aan volwassenheid wint. “Ik denk dat toegankelijkheid over een paar jaar net zo’n vanzelfsprekendheid is als dat duurzaamheid nu is.” 

Beeld: © Eric Velleman