Een blik achter de schermen bij UWV
Toegankelijkheid op de werkvloer gaat over meer dan fysieke aanpassingen. Dat blijkt uit het inspirerende gesprek tussen Marijn, medewerker bij UWV met een beperking, en Liesbeth, manager HRM Diversiteit & Inclusie.
Beeld: © UWV
Van cliëntenraad naar contentteam
Marijn begon zijn reis bij UWV via de cliëntenraad en werkt nu in het contentteam van de directie communicatie. Wat hij waardeert? Dat er bij zijn sollicitatie niet gekeken werd naar zijn beperking, maar naar wat hij wel kan. “Dat gaf mij vertrouwen, en dat wil ik ook teruggeven,” zegt hij. Binnen zijn team voelt hij zich vrij om aan te geven wat hij nodig heeft: rustmomenten, een toegankelijke werkplek en vooral, ruimte voor gesprek.
Leren over grenzen heen
Samen met Liesbeth bezocht hij de Duitse versie van het UWV, de Bundesagentur für Arbeit. Wat daar opviel, was de vanzelfsprekendheid waarmee toegankelijkheid is ingebed in de hele organisatie. Van infrastructuur tot wetgeving en begeleiding. “Alles is erop ingericht dat iedereen mee kan doen,” zegt Marijn. “Daar kunnen wij nog veel van leren.”
Van beleid naar praktijk
Liesbeth ziet bij UWV een duidelijke groei: van losse initiatieven naar een meer structurele aanpak. “Voor de deelname van medewerkers met een handicap hebben we nu een vast team, twee interne jobcoaches en werken we steeds meer met ervaringsdeskundigen. Die ervaring moet niet aan de zijlijn staan, maar onderdeel zijn van het beleid.” Ook bij leidinggevenden leeft het onderwerp steeds meer. De uitdaging ligt volgens haar in het durven stellen van eerlijke vragen: “Wat kan iemand aan? Welke ondersteuning is nodig? Hoe maken we een functie echt passend?” Liesbeth zegt dat de volgende stap is om die ervaringskennis te institutionaliseren: dat wil zeggen, overal in de organisatie een vaste plek te geven. “Je kunt het niet voor iemand bedenken. Ervaringsdeskundigheid moet een volwaardige plek krijgen. Dat is de enige manier om écht inclusief te worden.”
Tips voor andere werkgevers
Marijn en Liesbeth benadrukken allebei dat toegankelijkheid begint met het voeren van het gesprek: “Creëer ruimte om zorgen of vragen bespreekbaar te maken,” zegt Liesbeth. En Marijn voegt toe: “Blinde vlekken worden kleiner als je er gewoon over kunt vertellen.” Toegankelijkheid vraagt om onderhoud, bewustzijn en soms een beetje creativiteit. Maar het levert veel op: diversiteit in perspectieven, gelijkwaardigheid, én trotse medewerkers. Of zoals Marijn het zegt: “Het geeft me autonomie, en dat is voor mij het allerbelangrijkste.”